Sport op oudere leeftijd. Waarom?

Sport en bewegen heeft veel voordelen en niet alleen als je jong bent. Vooral als je ouder wordt, is het belangrijk te blijven bewegen. We zetten de voordelen voor je op een rijtje.

Gelukkig en ontspannen

Door te bewegen, maakt je lichaam een stofje aan: endorfine. Ook wel het geluksstofje genoemd. Het zorgt ervoor dat je je na het sporten, beter, ontspannen en tevreden voelt. Sporten geeft je een voldaan gevoel. En ondanks dat het veel energie kost, levert het ook weer veel energie op!

Voorkomen van ziektes

Van regelmatig sporten en bewegen word je gezonder. Het verkleint de kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten, kanker en diabetes. Maar het heeft ook een positief effect op chronische aandoeningen. Denk aan botontkalking, beroerte en depressie. Wel belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren!

Goed voor de geest

Maar wist je ook dat sporten goed voor je hersenen is? Het zorgt ervoor dat je dingen beter kunt onthouden. Maar ook dat je informatie beter en sneller kunt verwerken en beter kunt concentreren. Er zijn steeds meer onderzoeken die aantonen dat regelmatig bewegen het ontstaan van dementie vermindert en het proces van Alzheimer vertraagt.

Een gezellige stok achter de deur

Bewegen in groepsverband brengt je onder de mensen. Alleen is ook maar zo alleen. Samen bewegen en plezier maken is ontzettend gezellig. Bovendien is het een goede stok achter de deur om samen te sporten en te bewegen. Zo houd je het langer vol!

Wil je meer bewegen, maar je weet niet zo goed hoe? Neem contact op met onze beweegcoaches. Zij helpen bij het vinden van een passende sport.

Terug naar Ouderen en mensen met een beperking